Ma a Four Seasons szállodában lévő Páva étteremről írok egy beszámolót. Ez az étterem szerintem Budapest legigényesebb fine dining étterme az ország vitathatatlanul legszebb szállodájában.
Pár éve amikor először jártam ebben az étteremben nem voltam teljesen elájulva tőle. Gyönyörű kilátás, tökéletes kiszolgálás, csodálatos épület de a kaja nem volt a legjobb. Ne értsék félre, finom volt de nem olyan nagyon nagyon extra.
A hotel már kívülről is gyönyörű. A Lánc híddal szemben, tökéletes kilátással a Várra az előtérből. Amikor belépünk az étterem előterébe egy egyenruhás pincér, rögtön elveszi a kabátokat, nincs biléta, nincs sorszám, egyszerűen vannak olyan figyelmesek a vendéggel szemben, hogy az ilyeneket megjegyzik. Hasonló kis dolog,(de nekem nagyon tetszik) hogy egyszer kérdezik meg a vendégtől, hogy szénsavas vagy mentes vizet kér mert a következő alkalomnál erre emlékszik már a pincér.
Az étterem vezetője, egy fiatal olasz úr vezet minden vendéget az asztalához. Ez is egy olyan dolog, ami miatt az összes vendég úgy érzi, hogy különleges és ez így is van. Ezek után jön a főpincérünk és felveszi a rendeléseket. Mi rendeltünk két üveg pezsgőt is és itt is látszik, hogy milyen magas színvonalú a kiszolgálás mivel a pezsgőt nem úgy öntik, hogy megmarkolják az egész üveget és öntik a pohárba, hanem:
1. Kendővel fogja az előre behűtött pezsgőt a bal kezében a felszolgáló.
2. Az üveg alján lévő mélyedésbe belerakja jobb hüvelykujját és a többi ujjával minél kisebb felületen, érinti az üveget majd így önti ki a pezsgőt.
Ennek azért van nagy jelentősége, hogy ne melegedjen fel az ital a kiszolgáló meleg keze miatt.
Szóval rendelünk. Én libamájat rendeltem fügével és, második fogásnak tengeri sügért grillezett zöldségekkel. Mivel a sügér nem volt nagy adag(amit én nem tudtam) a pincér felajánlotta, hogy hozhat mellé burgonyát vagy akármilyen más plusz köretet amit szeretnék. Tulajdonképpen egy ilyen étteremben, ha én rizibizit kérek mellé 5 fajta borsóból azt is, kihozzák, mert a vendég ezt kérte. Nincs olyan, hogy bocs most nincs vagy, hogy ilyet mi nem tudunk készíteni. Amíg vártunk az előételre választhattunk különböző kenyerek közül. Mindenkihez odament egy pincér, megmutatta a kenyereket majd adott, amelyikből kértünk. Ezt többször megismételte az este folyamán. Mellé hoztak sós, és sótlan vajat.
A libamájam tökéletes volt, puha, pont amilyennek lennie kell. A füge is jó volt szóval ez tényleg tökéletes volt. Mindenki az asztalnál maximálisan meg volt elégedve az előételével. Közben természetes, akinek elfogyott az itala egy pincér pillanatokon belül töltött a poharába.
Itt kitérnék arra, hogy a felszolgálás tökéletes összhangban működött. Három pincér hozta egyszerre az ételek, hogy mindenki elé egyszerre kerüljön a tányér. A tányérok elvitele is ugyanilyen összhangban történt.
A sügér szintén nagyon finom volt, a zöldségek is. A krumplit egy kis tálon hozták külön, ami tényleg nagyon kivételes volt, kicsit fokhagymás, kicsit balzsamecetes egy szóval az is csodálatos volt.
Összességében egy nagyon kellemes esténk volt egy csodálatos helyen. És, hogy miért? Azért mert nem csak a hely, az alapanyagok és az ételek a legjobbak voltak, hanem a kiszolgálás is. Elképesztő, hogy milyen sokat számít bármilyen vendéglátóhelyen egy picike kis mosoly. Egy kis kedvesség a vendég felé, egy kis szívesen uram, ami által már rögtön otthon érzi magát. Ez semmibe sem kerül mégis ez a legnagyobb hibája a legtöbb magyar étteremnek. Pedig ha kedvesek az emberrel, akkor nem csak annyit mond, hogy finom volt a vacsora, hanem ajánlja ismerőseinek és máskor is, visszamegy.
A Páva étterem szerintem a hullámzó teljesítménye miatt nem Michelin-csillagos bár lehet, hogy nem is akar az lenni. Nem rég beszéltem egy angol ismerősömmel, aki azzal foglalkozik, hogy elmegy bizonyos éttermekbe és betanítja a személyzetet minden egyes lépésre, hogy a legmagasabb színvonalon mehessen az étterem, azaz Michelin csillagot kapjon. Ehhez minden este hiba nélkülinek kell lennie a kiszolgálásának. Ő dolgozott már Budapesten, Bukarestben, Prágában szóval több közép és kelet európai nagyvárosban és azt mondja, hogy a magyar, román, bolgár, szerb, azaz a Kelet európai embereknek képtelenség megtanítani ezt a szakmát. Megmutatja, hogy hova kell rakni a villát és a kés hegyének, merre kell állni de, az emberei annyit mondanak, hogy ez baromság, semmi értelme. Amikor ott van akkor, akkor tizenötször jól csinálják, és amikor elfordul tizenhatodszorra, akkor már nem csinálják úgy, mert, hogy hülye sznob angol, még azért sincs igaza. Tudom, erre sokan azt mondják, hogy ez nem így van és tehetséges nép ez és teljesen igazuk is, van, de miért nem jött létre soha egy Michelin-csillagos étterem Magyarországon? Nem a pénz vagy a hely hiánya miatt, hanem az emberek voltak ennek az oka.
Őszintén remélem, hogy a jövőben sok magas színvonalú étterem, szálloda fog nyílni Magyarországon ehhez hasonlóan, mert a befektetők megvannak, és a pénz is megvan. Már csak az elhatározásra kell várni.
Utolsó kommentek